fbpx

Bodywave, Barrel Turn, Box Step… Bože, kdo si to má pamatovat?

autor: | Srp 10, 2020 | ATS®, FCBD®Style, Terminologie | 0 komentářů

Řeč je samozřejmě o názvech prvků v rámci Fat Chance® Stylu. Povzdech nad názvoslovím v tomto formátu slýchávám pravidelně už od doby, kdy jsem jej začala vyučovat. Pro zjednodušení si spousta tanečnic prvky přejmenovává po svém a mnohdy tak ve skupinách vznikají povedené přezdívky. V Hurriyi můžete narazit třeba na “policajta” nebo “prsa desítky”. K čemu tedy používat oficiální terminologii, když si dost dobře vystačíte se svým lépe zapamatovatelnými výtvory? 

V FCBD® Stylu se celkový počet prvků včetně známých dialektů aktuálně blíží stovce. To už opravdu není malé číslo. Nicméně pokud někdo zná a používá kompletní slovník, pak se to zcela určitě nenaučil přes noc. Trvalo to spíše několik let. Ujasněme si tedy spolu na rovinu a bez okolků naši startovací pozici: pokud znám třeba 30 prvků a u poloviny nevím jejich název, pak je na vině jen a pouze moje laxnost. Ne, opravdu není těžký se za 2 roky naučit 30 termínů a tvrzení, že na něco nemám buňky nebo že je to moc těžký tu prostě neobstojí.  

Celé je to o našem vnitřním nastavení, jestli terminologii přisuzujeme důležitost a tudíž jí věnujeme pozornost a úsilí. Budu-li parafrázovat Henryho Forda:

Ať už si myslíš, že si to zapamatuješ nebo ne, máš pravdu.  

V tanci má terminologie nezastupitelný význam. Díky názvosloví se mohou mezi sebou tanečníci dorozumívat, můžeme tanec vyučovat, předávat a zapisovat. Teď bych zároveň mohla odbočit a zabývat se otázkou jednotnosti terminologie, ale v rámci FCBD® Stylu máme naštěstí celkem pořádek. Víme, co přesně označuje Arabic, Hip Bump nebo Turkish Shimmy a nemáme prostor pro různorodou interpretaci. 

Jak tedy konkrétně pomáhá znalost terminologie u nás improvizačních tanečnic? 

Komunikace

Oficiální názvy umožňují jednoduše se dorozumět mezi tanečnicemi celého světa. Např. před vystoupením nebo i na semináři, když se potřebujete ujistit, co vaše parťačka zná nebo nezná. Spolu s tím je velmi užitečné znát i rozdělení na jednotlivé úrovně, které by měla výuka v kurzu kopírovat.  

Výuka 

Ať už na lekcích nebo na seminářích (a zejména zahraničních tanečnic), lektorka bude vždy využívat patřičnou terminologii. Pokud ji neznáte, budete vždy v nevýhodě, bude to zpomalovat výuku a lektorce tím přidáváte práci, kterou jste měly odvést vy. 

Zápis kombinací nebo choreografií

Kombinace jsou velice užitečný výukový nástroj pro mnoho různých aspektů tohoto formátu. Můžete je využívat samy nebo se s nimi setkat právě na hodině. Pokud z těch 4-5 názvů budete znát půlku, tak se kombinace míjí účinkem. Stejně tak si můžete zapsat i celou choreografii. Je to sice okrajová záležitost, ale pro některá vystoupení je nezbytná a své využití má i při podrobnější práci s hudbou. 

Choreografii jsme například využily v roce 2018 pro festival Tribal Prague, kdy jsme chtěly mít vystoupení opravdu našlapané a využít skladbu do poslední vteřinky.

Poznámky

Nějakou formu poznámek si píše většina studentek. Jsou to sice vaše poznámky a tudíž si prvky můžete označit jak chcete, ale opět tu odkážu na 1. bod – komunikace. Se svým vlastním názvoslovím prostě daleko nedojdete. Doporučuju tedy psát si jako první název oficiální a třeba do závorky nějaké klíčové slovo, které vám prvek připomene. 

Zachování tance a předávání

Je to jednoduché – jednotná terminologie zaručuje větší šanci na přežití tance v budoucnu v podobě, v jaké jej známe dnes.  

Historický kontext, záměr tvůrce

Názvy k nám nespadly jen tak z nebes. Mají nějaké historické pozadí a reflektují určitý záměr člověka, který název přiřadil. Někdy se také jedná o název převzatý (např. Floreo nebo Arabic), což nám poskytuje náhled na vývoj tance a poskytuje další rozměr pochopení celého formátu v souvislostech. 

 Jak si názvy lépe pamatovat? 

Především je potřeba brát to postupně. V momentě, kdy mi do slovníku přibývá nový prvek, snažím se okamžitě fixovat jeho jméno. Je to, jako když se seznamujete s cizím člověkem. V duchu nebo i nahlas jméno zopakuju, nejlépe vícekrát, jinak za 3 minuty nevím s kým se bavím.  

Převezměte zodpovědnost. Je spousta možností, jak může lektorka vést, pomáhat a doslova opečovávat své studentky. Nicméně smutným faktem je, že tím vlastně nepomáhá, ale škodí. Čím více se musíme sami aktivně podílet na procesu učení, tím lépe a rychleji to jde. Takže je pěkný, když od lektorky dostanete seznam, ale ještě lepší je, když si ho vytvoříte sami. Navíc psaním si název lépe upevníte než jen čtením nebo vyfocením tabule do mobilu. Pokud lektorka zapomene název napsat, připomeňte se. 

A teď už pár praktických tipů na cvičení terminologie

Solo cvičení

  • Pusť si nějaké video na YouTube nebo i vaše vlastní vystoupení říkej názvy prvků tak, jak se dějí. 
  • Napiš si vlastní kombinaci, přilep ji na zrcadlo nebo skříň a trénuj. Můžeš si i při tanci názvy říkat nahlas. 
  • Vyber si 1-2 prvky, které si nepamatuješ a dej si týden na to, abys každý den opakovala jejich názvy. Napiš si je třeba na ledničku nebo kamkoliv, kde se často vyskytuješ. Stejný tip, jak když se učíme slovíčka u cizích jazyků. 
  • Zatanči si volnou improvizaci a vždy při změně prvku řekni jeho název. 

Ve skupině

  • Stejně jako samostatně i ve skupině můžete využít předešlá sólová cvičení. 
  • Využít kombinace pro nácvik názvů, ale současně třeba i těžkých prvků. 
  • Při společném tréninku mohou prvky poznávat následující a zavolat je nahlas. Nebo naopak vedoucí současně se změnou prvku říká i název (tohle už je malinko stresové tím, že za vámi jsou další tanečnice). 
  • Jedna tanečnice netančí a vyvolává ostatním prvky, které mají vést. 

 

Mimochodem, kdo říká, že učení terminologie musí být jen dril? Udělejte si se skupinou sedánek s dobrým jídlem a pitím, a připravte si navzájem poznávací kvíz. Nebo se společně koukejte na video a udělejte si z poznávání prvků třeba malou soutěž

Ať vám tedy terminologie slouží a nacházíte v ní hodnotu. 

Miluji orientální tanec v celé jeho rozmanitosti a kráse. Už více jak 15 let předávám ženám svoji radost z pohybu, objevování možností těla i mysli, z hudby a poznávání jiných kultur. Specializuji se na výuku dle metodologie Salimpour School of Dance a také na skupinovou improvizaci dle FatChanceBellyDance. Mojí největší doménou je hra na prstové činelky. Založila jsem a vedu taneční skupinu Hurriya, která sdružuje 17 báječných a jedinečných žen. V Brně mám své taneční a pohybové studio Tlukot.

Přečtěte si i další články

Přidejte se na Facebooku

Sledujte mě na Instagramu

This error message is only visible to WordPress admins
There has been a problem with your Instagram Feed.
Error: No posts found.